pátek 30. listopadu 2012

Matouš doporučuje: Filmy, které jsou lepší, než jejich knižní předloha

"No, znáš to, knížka je vždycky lepší." 
"Ne, neznám!"
Tuhle větu uslyšíte skoro vždycky. Najednou pak Češi vypadají jako ten nejsečtělejší národ planety. Vždycky jsem se snažil neselektovat knihy a pokoušel jsem se číst co možná nejvíce prací od co možná nejvíce autorů. Ovšem, přiznávám se, takové fantasy a sci-fi mě úspěšně míjí už od dětství. Často se pak dívám na filmové adaptace knih a někdy se najde skvělý snímek, který předčí svou předlohu. Pochopitelně přesilu pořád mají filmy, které jsou oproti svým knižním matkám horší - ono totiž do dvou hodin nenacpete třeba i jen tři sta stran, i kdybyste se rozkrájeli. Tak zůstaňte vcelku a dávejte šanci filmům, aby aspoň občas byly lepší než knihy. 

Návrat do Cold Mountain


Když jsem po nějakém maturitním plese dopadl na gauč a pustil televizi, aby mě uspala, zrovna v ní běžel film, který mě dokonale probudil - Návrat do Cold Mountain. Úžasný příběh vztahu dvou lidí v době války Jihu proti Severu. Nečekejte lacinou limonádičku o zamilované dcerušce plantážníka a nadrženém vojákovi. O slečnu a vojáka tu sice běží, ale romantika jde mnohdy stranou. 
Charles Frazier napsal Chladnou horu v devadesátých letech a roku '97 za ni dokonce dostal Americkou národní cenu za fikci, jenže (stále to svádím na pofidérně vypadající české vydání a překlad) kniha byla zkrátka nijaká. Asi jí chyběli Nicole Kidman, Renée Zellweger a Jude Law, kdoví...


Petrolejové lampy


Šíleně utahaná kniha a až moc klasicky psaná, i když vyšla ve čtyřicátých letech. Jaroslav Havlíček sice dokázal Štěpku psychologicky rozebrat na nejmenší součástky, ale trvalo mu to bezmála čtyři sta stran, Juraj Herz to stihl za hodinu a půl, navíc s dokonalou Ivou Janžurovou. Výsledek jasný. Byť Havlíček má určitě svoje literární hodnoty, v dnešní době je dokonale přežitý. 


Sex ve městě

Za prvé chci říct...ať si trhnou všichni křečovití nesnášeči seriálu. Za druhé chci říct...tenhle seriál je geniální produkt televizní zábavy a je to kult a já ho sledoval, no a co? O to víc jsem si ho oblíbil ve chvíli, kdy jsem otevřel jeho knižní předlohu. Buď Candace Bushnell píše neskutečně blbě, nebo se kniha nedá číst kvůli rychlému a neprofesionálním překladu...však ony to ty maminy, co si v deset večír pustí Sex ve městě a jsou happy, přečtou i tak. Seriál knihu předčil milionkrát. 


Ostře sledované vlaky


Hrabala jsem četl, když jsem to potřeboval ve škole, ale dobrovolně jsem jeho knihy neotvíral. Určitě psal skvěle, ale mě jeho styl psaní unavuje. Proto hodnotím filmové zpracování Ostře sledovaných vlaků velice vysoko. V knize jsem se ztrácel a víc mě zajímalo, jaké je venku počasí, než jak ten příběh dopadne. Film mě jednoduše bavil víc. 


Kuře na švestkách


Ne snad, že by kniha Marjane Satrapi byla špatná, jenže když jsem sledoval film, bylo téměř od začátku jasné, že film je tutově lepší. Film režírovala sama autorka, takže jen dostala svůj knižní námět do vizuální perfektnosti a bylo hotovo.


Žádné komentáře:

Okomentovat