pondělí 26. listopadu 2012

Fenomén Madonna

Madonna není bohyně, ale královna určitě, o tom žádná. Kdykoli se dnes vysloví její jméno, tak člověk vidí jenom oči v sloup a nějaký super erudovaný názor typu "vždyť je to stará škatule." Je. Ale za svůj život dokázala tolik, co jen málokdo v celém showbusinessu. Její hudba stojí mnohdy za houby, když nepočítám její začátky v osmdesátkách, to je málem klasika jako Smetana. Ovšem Madonnu je potřeba brát komplexně jako hvězdu, pak se totiž každý musí plácnout do čela. Madonna nás tak trochu vodí za nos a my si to necháváme líbit a dobře nám tak. 


Když se Madonna před pár lety nechala přitlouct na kříž pokrytý flitry během svého koncertu, mohlo se katolické Polsko zvencnout a Vatikán na tom nebyl jinak. Madonna jen chytře zopakovala to, co se naučila už dávno. Šokujte zkoprnělé části společnosti a máte úspěch jasný. Vždyť už v osmdesátých letech na pozadí jejího videa k nesmrtelnému singlu Like A Prayer hořely tři kříže. Na podobné vlně se svezla Lady Gaga se svou otevřenou kampaní za rovnoprávnost sexuálních menšin, vyneslo jí to zrušený koncert v muslimské Indonésii a reklamu po celém světě.


Madonna není jen hudba, Madonna je hlavně obchodní značka. Je jedno, jak jalovou muziku bude dělat, pořád si v padesáti dokáže navléknout kostým á la domina a přitom do své propagace zakomponovat politiku (podpora Obamy) nebo lidsko-právní tahanice (duhové vlajky na vystoupení v Petrohradu). Kombinuje v sobě popkulturní oplzlost s vyššími cíli a to hnedtak nějaká osobnost nezvládá. Umí provokovat, což je taky kunšt. Chlípná Christina Aquilera moc nezabrala a lidi si z ní utahovali (proto asi děvenka pak šla za Lindou Perry, aby z ní tahle písničkářka udělala pořádnou zpěvačku a s Back to Basics se to - na chvíli - povedlo), Madonnina Erotica vstoupila do dějin, podobně tak Blonde Ambition Tour nebo Vogue.


A jako ve Vogue odkazuje na slavné hvězdy, které milujeme, dokáže se Madonna spojit s umělci, kteří jsou aktuální, a vstřebat z proudů v populární hudbě to nejlepší, aby vytvořila singl, desku, videoklip, který opět řekne: Madonna je tady a nebojí se konkurence plastikových holčiček za mikrofonem. Gimme All Your Luvin' je stupidní písnička, ale s Madonnou se v ní objeví Nicki Minaj a M.I.A. - populární to rapperky, jejichž hudba se málem nedá poslouchat, ale lidi je žerou. Madonna vyhrála; přitáhla k sobě alespoň kus fanoušků zmíněných interpretek. Stejný model použila v singlu Girl Gone Wilde, kam si přizvala ukrajinské Kazaky. No, pánové v kramflecích, to tu není poprvé, ale buďte si jistí, že jako nehorázná novinka to přijde alespoň půlce světa. Youtube video nedospělým divákům zakázal.


Ať si lidé protáčejí oči, když slyší její jméno, ono je to koneckonců něco, co chce. Antireklama je pořád reklama a mnohdy efektnější než ta prvoplánová. Madonnu de facto už roky propagují právě ti, kteří ji nemají v lásce, ať je to katolická církev (Madonna ji musí navíc určitě krkat tím, že tvrdí, jak moc je nábožensky založená), indonéští muslimové, nebo řadoví posluchači, kteří si myslí, že Madonna je už prostě stará. Že je fenoménem, který dokázal s Beatles a Michaelem Jacksonem prakticky nejvíc v populární hudbě, se jim zvrátit stejně nepodaří, leda tak tuhle tezi podpoří.




1 komentář:

  1. Vogue má dobrej klip a líbí se mi ta část, jak jmenuje hollywoodské hvězdy ("Gene Kelly, Fred Astaire, Ginger Rogers dance on air" je nejlepší), ale jinak teda nic moc :P

    OdpovědětVymazat