středa 10. října 2012

Proč číst Michaela Cunninghama (bez otazníku)


Má Pulitzera, je jedním z nejvýznamnějších spisovatelů současnosti, jeho novela Hodiny skončila i na plátnech kin. Michael Cunningham píše knihy, které se dají číst ve vlaku, a stejně tak se nad nimi dá přemýšlet. Kdo ze současných autorů dosáhl takového kompromisu?
Michael Cunningham nepoučuje, nemoralizuje (ostatně jeho postavy k tomu moc příležitostí nedávají), nefilozofuje. A to je velké plus. Jde po příběhu, ale nenásilně. Nepointuje, nedělá zbytečné zápletky. Vypráví a to mu jde ksakru dobře. Milovníci fantasy, sci-fi nebo experimentu si na své rozhodně nepřijdou. Cunnigham je těžký realista, byť se v jeho realitě prolíná skutečnost s iluzemi, představami a vzpomínkami.
Cunningham rád navazuje na slavné autory minulosti. Příběh Hodin vystavěl na knize Virginie Woolf (která je jednou ze tří hlavních postav Hodin) Paní Dallowayová. Fiktivní postava (údajné alter ego Woolf) paní Dallowayové spojuje tři hrdinky Hodin. Jedna (Virginia) její příběh píše, druhá (Laura) ho čte a touží po něm a konečně třetí (Clarissa) žije příběh paní Dallowayové. Hodiny jsou asi nejlepší knihou, kterou jsem kdy četl. Dokonale poskládaný obraz společnosti v průběhu dvacátého století a skvěle vyhrocené situace a popsané emoce.
I nejnovější kniha Za soumraku se inspirovala historií. Za soumraku prakticky zpracovává téma Smrti v Benátkách. Když jsem Smrt v Benátkách otevřel (a s ohromným sebepřemáháním dočetl), musím říct, že Cunningham dal Mannově tématu možnost stát se. To, jak Cunningham popisuje realitu, je přitažlivé, hrozivé, občas skandální. Když čtu fantasy, je mi nad slunce jasné, že draka nepotkám, že Sauron mi hlavu taky neusekne. Když čtu Cunninghama, mám pocit, že něco z jeho knih by se mi nakrásně mohlo přihodit (a přitom to nejsou utahaná dramata o tom, jak člověka vytáčí práce nebo škola).
Cunningham ve svých pracích zobrazuje málem fantaskní realitu. Koneckonců komu by se podařilo sehnat si dům u bájného Woodstocku, jako se to podařilo třem hlavním postavám spisovatelovy průlomové knihy Domov na konci světa? Ta je ostatně zajímavým románem, který popisuje Ameriku od divokých šedesátých let až po vystřízlivění v osmdesátých letech, kdy se hrdinové Domova na konci světa probouzejí do zodpovědnosti a strachu z AIDS, přitom se nechtějí vzdát svých ideálů. Cunninghamovi obecně záleží na pocitech svých hrdinů, proto nechává Lauru z Hodin, aby hodila za hlavu všechny hodnoty svého okolí, a proto nechává Petera z knihy Za soumraku ve skličující životní nejistotě. Jen ať si čtenář užije a vyžere všechny deprese nebo naopak štěstí fiktivních (ale hergot realistických) postav.  

Žádné komentáře:

Okomentovat